fanfan

193 keer bekeken

Kabinet komt met versoepelingen voor onderwijs, winkels, kappers en sport

• vrijdag 14 januari 2022 @ 08:04
    reactie op (#4) stam1951

Quote: stam1951

vrijdag 14 januari 2022 @ 07:30

Ook hij is een slappe zak, waarom kan in de andere landen wel alles open en hier niet.

Omdat ze hier ozo bang zijn dat de ziekenhuizen overlopen! Ik denk ook dat dat komt door de rivm prognoses, daar moeten ze echt vanaf. Die kijken nu hoe de cijfers zijn in andere landen 

• vrijdag 14 januari 2022 @ 07:30
    reactie op (#1) Susan-

Ook hij is een slappe zak, waarom kan in de andere landen wel alles open en hier niet.

handtekeningafbeelding
  • vrijdag 14 januari 2022 @ 07:27
    reactie op (#2) Serpentor

Denk je nou dat ik na 2 jaar thuiswerken ( zogenaamd) sta te springen om straks weer naar het archief te gaan ? Nee hoor ik ben hier nu helemaal aan gewend ik heb een nieuw ritme gevonden ik hoor ook helemaal niks meer van dat front. 

• vrijdag 14 januari 2022 @ 02:52
    reactie op (#1) Susan-

Ben er gematigd blij mee, het gaat wat mij betreft niet ver genoeg. Ja, er zijn dagelijks nog enkele tienduizenden nieuwe besmettingen, maar we zien die trend niet doorzetten naar voller rakende ziekenhuizen, omdat Omikron besmettelijker maar niet gevaarlijker is dan voorgaande varianten.

Slechts een kleine sector zal gebaat zijn met winkelen op afspraak. Ik denk dat we nu onderhand wel op een punt zijn aanbeland dat we moeten erkennen dat Corona een vast deel van ons leven wordt, en we mogen ons ook afvragen of de prijs die we betalen wel opweegt tegen wat we ervoor terug willen krijgen. De zijeffecten van deze hele crisis, zoals mensen die in psychische nood raken, mogen ook wel wat meer aandacht krijgen. Om van de economische gevolgen maar te zwijgen.

Ik heb het kabinet lang gesteund, maar die steun is behoorlijk aan het afnemen. Ze zijn m.i. nu teveel bezig met public relations, ze willen niet afgaan, en dat lijkt een grotere prioriteit te zijn dan het welzijn van ons land.

• donderdag 13 januari 2022 @ 13:32

Het kabinet komt met een aantal versoepelingen in de huidige lockdown. Zo kunnen winkels op afspraak open, dat geldt ook voor niet-medische contactberoepen zoals kappers en nagelstudio's. Dat is de uitkomst van het kabinetsoverleg in het Catshuis, zo bevestigen bronnen aan de politieke redactie van RTL Nieuws. 

Er gaan in winkels en in kapperszaken wel aanvullende voorwaarden gelden. Dat kan bijvoorbeeld een maximaal aantal mensen per vierkante meter zijn en een mondkapjesplicht. Welke voorwaarden precies, worden vrijdagavond op de persconferentie bekendgemaakt.

Sport en onderwijs

Ook mbo's en hoger onderwijs kunnen onder voorwaarden de deuren weer openen. Tot nu toe moesten leerlingen nog digitaal onderwijs volgen.

Ook de sportmogelijkheden voor volwassenen worden verruimd. Buitensporten tot 20.00 uur 's avonds wordt weer mogelijk. Eerder deze week werd deze verruiming al aangekondigd voor jongeren. Ook binnen sporten wordt weer onder voorwaarden mogelijk. 

Het verbod op groepsvorming buiten verdwijnt ook, zo is de bedoeling.

Bekijk ook: 'Omikron nog niet als griepje zien'

RTL Nieuws - Kuipers: 'Wacht op advies OMT, omikron nog niet als griepje zien'

Minister Ernst Kuipers vertelde eerder deze week OMT-advies af te wachten.

"Het nieuwe kabinet koerst dus op een aantal versoepelingen. Het zijn kleine stapjes, nog geen grootse heropening. De lockdown volhouden was onhoudbaar, gezien de druk vanuit de samenleving om Nederland iets meer lucht te geven", zegt politiek verslaggever Fons Lambie.

Het openen van de horeca en de cultuursector ligt vooralsnog niet in de planning. 

Persconferentie

Morgenavond is er weer om 19.00 uur een persconferentie