fanfan

460 keer bekeken

Mondkap van stof lijkt passé: OMT adviseert medische mondmaskers binnen én buiten

• vrijdag 14 januari 2022 @ 14:32
    reactie op (#20) PiumaPiccola

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/laatste-videos-editienl/video/5281075/massaal-aan-type-ii-mondkapje-zoveel-verschil-maakt

geen verschil dus tussen 1 en 2 . En die speciale ook alleen als je het boven afplakt. Tja en dan kunnen ze je later weg dragen als je flauw valt door adem nood!

• donderdag 13 januari 2022 @ 23:26
    reactie op (#9) t-h-e-l-m-a

Quote: t-h-e-l-m-a

dinsdag 11 januari 2022 @ 13:24

Klopt niet helemaal. Goedgekeurde FFP2 kapjes bevatten geen giftige stoffen. Die geplooide giedkope ongekeurde soms wel.Van die stoffen uitwasbare was vanaf het begin bekend dat ze niet werken. Die zijn in het buitenland dan ook nooit toegestaan.

De stoffen mondmaskers waren / zijn hier (BE) wel toegestaan, we zijn ze allemaal gaan naaien,  naaiwinkels of stoffenwinkels mochten zelfs open blijven in de lockdown om aan stof en elastiek te geraken, werden als noodzakelijke winkels beschouwd. Nu mag je er niet meer mee in een kliniek, noch bij een dokter enz.  nu gaan ze nog een stap verder blijkbaar, maar daar zit de omikronvariant voor iets tussen, die gedraagt zich anders. Ook hier zal het moeilijk zijn om aan die betere te geraken. 
    met die blauwe papieren heb ik na het dragen altijd last bovenaan de luchtwegen. Moet zeggen ik ben wel allergisch aan appreteermiddelen mss dat dat er toe doet.

Als het ons een beetje vrijheid geeft, zet ik het toch liever op dan thuis te moeten blijven.

http://stempeldozen.clubs.nl
    http://mijn-aquarelplekske.clubs.nl
    http://het-kaartenrek-van-Piuma.clubs.nl
  • donderdag 13 januari 2022 @ 18:48
    reactie op (#18) The_Borg

Quote: The_Borg

donderdag 13 januari 2022 @ 00:59

En inmiddels blijkt uit proeven dat er nauwelijks verschil is in de mate van bescherming. Slechts enkele procenten. Twee type 1 mondkapjes over elkaar dragen levert dan een betere bescherming. 

Dat geldt voor correct gedragen maskers. Helaas dragen veel mensen het onder kin of neus, dan is het effect 0,0

• donderdag 13 januari 2022 @ 00:59
    reactie op (#17) Casper1972

En inmiddels blijkt uit proeven dat er nauwelijks verschil is in de mate van bescherming. Slechts enkele procenten. 

Twee type 1 mondkapjes over elkaar dragen levert dan een betere bescherming. 

The_Borg | Time flies like an arrow, but fruit flies like a banana. handtekeningafbeelding
  • woensdag 12 januari 2022 @ 18:01
    reactie op (#6) t-h-e-l-m-a

dinsdag 11 januari 2022 @ 12:27

Ik vind het niet zo'n ramp hoor. Je draagt mondkapjes om anderen niet te besmetten als je niest, hoest od hard uitademt met bv schreeuwen.Maar omdat half nederland deze maskertjes onder de neus draagt, wil het OMT nu de FFP2 invoeren in openbaar vervoer en binnenruimte.Dit masker kun je niet onder je neus schuiven.Ik ben al lang gewend aan FFP2 omdat ik met Valys reis. Bovendien houdt FFP2 ook een beetje aerosolen  van buitenaf tegen, zodat je minder kans hebt virus van een ander in te ademen.Waarom zijn toch de Nederlanders zo allergisch voor mondkapjes? In het buitenland is het heel gewoon en doet maar een enkeling moeilijk.Ik heb er geen enkel probleem mee. En ja, ik vind wel dat er wat aan de prijs gedaan moet worden. Gratis of heel goedkoop.

Is verwarrend, maar het gaat dus niet om FFP2 maskers zoals TheBorg al schreef. Die zijn nóg duurder en niet overal te krijgen in elke supermarkt of drogisterij.

Het gaat om het 2R of IIR type dat als twee druppels water lijkt op het standaard (type 1) kapje dat we nu al gebruiken. Het 2R type sluit wat beter aan (spatdicht) en filtert iets beter.

• woensdag 12 januari 2022 @ 14:00
    reactie op (#8) t-h-e-l-m-a

dinsdag 11 januari 2022 @ 13:21

Wij zijn een smerig volk. Gooien van alles gewoon op straat, niet alleen mondkapjes. Was vrieger al, automobilisten leegden de asbak uit het raampje.De FFP2 mondkapjes hebben toch een heel andere vorm dan die geplooide, dus dat is makkelijker te zien.

Het verschil tussen type 1 en type 2 mondkapje is niet te zien. Dan wordt handhaven wel heel lastig, zoniet praktisch onuitvoerbaar. Ik maak ook de oude eerst op. Bovendien kom ik alleen buiten om een boodschap te doen. FFP2 mondkapjes kunnen dan wel een andere vorm hebben, maar als je ze besteld hebt bij Ali-Express dan zou ik ze toch echt niet vertrouwen.... 

The_Borg | Time flies like an arrow, but fruit flies like a banana. handtekeningafbeelding
  • woensdag 12 januari 2022 @ 11:54
    reactie op (#14) Peris

Quote: Peris

woensdag 12 januari 2022 @ 11:50

Er als winkelpersoneel iets van zeggen, is ook niet zonder gevaar. Dus ik snap, dat ze hun mond hebben gehouden.

Precies. Ook op veiligheid is bezuinigd. In het buitenland let men er veel beter op. Minder uitkeringen en meer mensen bij politie en zorg.

Bovendien zijn al die bezuinigingen maar schijn. De ministers van zorg en veiligheid die bezuinigen door personeel te ontslaan, leggen dit op het bordje van de minister van sociale zaken en indirect weer bij de gemeenten.

Die ontslagen mensen krijgen daarvan hun uitkering.

• woensdag 12 januari 2022 @ 11:50
    reactie op (#12) Susan-

Quote: Susan-

woensdag 12 januari 2022 @ 11:27

Nou even een voorbeeld, ik ben net naar de toko geweest! Doe netjes een mondkapje op de winkel bediening heeft er ook op, komen 2 mannen binnen zonder mondkapjes en eentje begint te fluiten ook nog! Ze zeggen er niks van zo aardig zijn ze daar. En het winkeltje is ook nog eens niet zo groot!

Er als winkelpersoneel iets van zeggen, is ook niet zonder gevaar. Dus ik snap, dat ze hun mond hebben gehouden.

• woensdag 12 januari 2022 @ 11:48
    reactie op (#12) Susan-

Quote: Susan-

woensdag 12 januari 2022 @ 11:27

Nou even een voorbeeld, ik ben net naar de toko geweest! Doe netjes een mondkapje op de winkel bediening heeft er ook op, komen 2 mannen binnen zonder mondkapjes en eentje begint te fluiten ook nog! Ze zeggen er niks van zo aardig zijn ze daar. En het winkeltje is ook nog eens niet zo groot!

Precies, dat bedoel ik. Als men niet handhaaft blijven we in lockdown vrees ik.

• woensdag 12 januari 2022 @ 11:27
    reactie op (#11) t-h-e-l-m-a

Nou even een voorbeeld, ik ben net naar de toko geweest! Doe netjes een mondkapje op de winkel bediening heeft er ook op, komen 2 mannen binnen zonder mondkapjes en eentje begint te fluiten ook nog! Ze zeggen er niks van zo aardig zijn ze daar. 

En het winkeltje is ook nog eens niet zo groot!

Gewijzigd op 2022-01-12 11:28:27